داستان پیدایش و سقوط ابرشرکت نوکیا


تاریخچه شرکت نوکیا:

شرکت نوکیا بزرگترین تولید کننده تلفن های همراه در جهان است که در 130 کشور به مشتریان خدمات ارائه می دهد
نوکیا به چهار گروه تجاری تقسیم شده است : 
 
 .تلفن های همراه
. چندرسانه ای 
 .راه حل های سازمانی 
 .شبکه ها
گروه تلفن های همراه محصولات بی سیم و داده بی سیم را در بازارهای مصرف کننده و شرکتی به بازار عرضه می کند. بخش چندرسانه ای دستگاه های بازی موبایل ، سیستم های ماهواره ای خانگی و جعبه تنظیمات تلویزیون کابلی را به فروش می رساند. گروه Enterprise Solutions سیستم های بی سیم را برای استفاده در بخش شرکت ها توسعه می دهد. تجهیزات سوئیچینگ و انتقال بی سیم از طریق بخش شبکه های شرکت به فروش می رسد. نوکیا 15 مرکز تولید را در 9 کشور جهان اداره می کند و از امکانات تحقیق و توسعه در 12 کشور برخوردار است.
 
ریشه های قرن نوزدهم:
نوکیا که در اصل تولید کننده کاغذ و خمیر کاغذ بود ، به عنوان شرکت نوکیا در سال 1865 در شهری کوچک به همین نام در مرکز فنلاند تاسیس شد. نوکیا در صنعت پیشگام بود و بسیاری از روشهای تولید جدید را به کشوری که فقط یک منبع طبیعی عمده دارد ، جنگلهای وسیع ، معرفی کرد.با افزایش انرژی در صنعت ، این شرکت حتی نیروگاه های خود را نیز ساخت. اما برای سالها ، نوکیا همچنان یک شرکت مهم و در عین حال ساکن در گوشه ای نسبتاً فراموش شده از شمال اروپا بود.
سهام نوکیا اولین بار در سال 1915 در بورس هلسینکی وارد شد. اولین تغییرات عمده در نوکیا چندین سال پس از جنگ جهانی دوم رخ داد.
فنلاند با وجود همجواری با اتحاد جماهیر شوروی ، همیشه از لحاظ اقتصادی با کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورهای غربی در ارتباط بوده است و با گسترش تجارت فنلاند نوکیا به صادر کننده اصلی تبدیل شده است.
در اوایل دهه 1960 نوکیا شروع به ایجاد تنوع در تلاش برای تبدیل شرکت به یک مجتمع منطقه ای با منافع فراتر از مرزهای فنلاند کرد. نوکیا که قادر به شروع رشد قوی داخلی نبود ، توجه خود را به خریدها معطوف کرد.
با این حال ، دولت ، به امید منطقی ساختن دو صنعت اساسی کم عملکرد ، از گسترش نوکیا در داخل کشور استقبال کرده و ادغام نهایی آن را با فنلاندی لاستیک ، که در سال 1898 تاسیس شد ، و کابل وند فنلاند ، که در سال 1912 تشکیل شد ، تشویق کرد تا شرکت نوکیا را تشکیل دهد.
وقتی این ادغام در سال 1966 به پایان رسید ، نوکیا در چندین صنعت جدید از جمله عملیات کابل یکپارچه ، الکترونیک ، لاستیک و کفش لاستیکی درگیر شد و اولین پیشنهاد عمومی خود را ارائه داده بود.
در سال 1967 نوکیا برای توسعه قابلیت های طراحی و تولید در پردازش داده ها ، اتوماسیون صنعتی و سیستم های ارتباطی ، بخشی را ایجاد كرد.
این بخش بعداً گسترش یافت و به بخشهای مختلفی تقسیم شد ، سپس در توسعه سیستم های اطلاعاتی ، از جمله رایانه های شخصی و ایستگاه های کاری ، سیستم های ارتباطات دیجیتال و تلفن های همراه متمرکز شد.
نوکیا همچنین در اسکاندیناوی موقعیت خوبی در مودم ها و سیستم های خودکار بانکی کسب کرد.
 
دهه 1970 :بحران نفت ، تغییرات شرکت
نوکیا تا سال 1973 که به شکلی منحصر به فرد تحت تأثیر بحران نفت قرار گرفت ، به روشی پایدار اما محروم ادامه داد. سالها اقامت سیاسی بین فنلاند و اتحاد جماهیر شوروی بی طرفی فنلاندی را در ازای توافقات تجاری سودآور با شوروی ، عمدتا محصولات و ماشین آلات الوار چوبی فنلاند در ازای نفت شوروی تضمین کرد. با توافق ، این تجارت کاملاً متعادل نگه داشته شد. اما وقتی قیمت جهانی نفت شروع به افزایش کرد ، قیمت بازار نفت شوروی نیز با آن افزایش یافت. تجارت متعادل به معنای کاهش قدرت خرید شرکتهای فنلاندی مانند نوکیا بود.
اگرچه این تأثیرات فاجعه بار نبود ، اما بحران نفتی نوکیا را وادار کرد که مجدداً برای اعتماد به تجارت اتحاد جماهیر شوروی (حدود 12 درصد از فروش) و همچنین استراتژی های رشد بین المللی خود ارزیابی کند.
چندین طرح اضطراری تهیه شد ، اما پس از انتصاب مدیر عامل جدید شرکت به نام كاری كایرامو در سال 1975 ، بیشترین تغییرات در آن رخ داد.
کایارامو به موارد واضح اشاره کرد:
نوکیا برای فنلاند خیلی بزرگ بود. این شرکت مجبور به گسترش در خارج از کشور شد. وی توسعه سایر شرکتهای اسکاندیناوی (به ویژه الکترولوکس سوئد) را مورد مطالعه قرار داد و به دنبال مثال آنها ، استراتژی ای را تدوین کرد که ابتدا تجارت شرکت را در فنلاند ، سوئد ، نروژ و دانمارک تلفیق می کند و سپس به تدریج به بقیه اروپا منتقل می کند. بعد از اینکه این شرکت خط تولید خود را بهبود بخشید ، شهرت خود را در کیفیت کسب کرد و ظرفیت تولید خود را تنظیم کرد ، وارد بازار جهانی می شود.
این نگرانی وجود داشت که تلاش برای تبدیل شدن به یک پیشرو در الکترونیک با حفظ این صنایع اساسی یک شرکت غیر متمرکز بدون مدیریت ایجاد کند. کایارامو به طور خلاصه در مورد فروش بخشهای ضعیف شرکت فکر کرد ، اما تصمیم به حفظ و نوسازی آنها گرفت.
او استدلال کرد که اگرچه نوسازی این صنایع با رشد کم بسیار گران خواهد بود ، اما موقعیت نوکیا را در چندین بازار پایدار از جمله تولید کاغذ ، مواد شیمیایی و ماشین آلات و تولید برق تضمین می کند.
برای عملی بودن طرح ، مدرن سازی هر بخش باید تدریجی و به صورت جداگانه تأمین شود.
این امر ضمن جلوگیری از سودآوری کمتر صنایع سنگین ، مانع از به هدر رفتن  منابع مالی به دور از تلاشهای مهم در زمینه الکترونیک می شود.
با تأمین بودجه مالی برای نوسازی، سرمایه از بخشهای دیگر کم بود و یا هیچگونه سرمایه ای از بین نرفت و نوکیا همچنان می توانست هر گروهی را که در طرح جدید موفق نبودند بفروشد.
در پایان ، این طرح باعث شد تا بخش ماشین آلات توسعه رباتیک و اتوماسیون را آغاز کنند ، بخش کابل ها شروع به کار بر روی فیبر نوری و بخش جنگلداری به بافت های درجه بالا حرکت کنند.
 
دهه 1980:ظهور الکترونیک
مهمترین تمرکز نوکیا توسعه بخش الکترونیک بود. در طول دهه 1980 ، این شرکت نزدیک به 20 شرکت را خریداری کرد ، به ویژه در سه بخش از صنعت الکترونیک تمرکز نمود:
·       ارتباطات مصرف کننده 
·       ایستگاه های کاری 
·       تلفن همراه








از سال 1980 تا 1988 الکترونیک از 10 درصد فروش سالانه به 60 درصد درآمد رسید. در اواخر سال 1984 نوکیا شرکت Salora را خریداری کرد، بزرگترین تولید کننده تلویزیون های رنگی در اسکاندیناوی و لوکسور ، شرکت الکترونیکی و رایانه ای دولتی سوئد.
نوکیا Saloraو Luxorرا به یک بخش واحد متصل کرد و بیشتر روی محصولات الکترونیکی مصرفی شیک متمرکز شد ، زیرا سبک یک عامل مهم در بازارهای اسکاندیناوی بود. بخش سالورا-لوکسور همچنین در فناوری ماهواره ای و تلویزیون دیجیتال بسیار موفق بود.نوکیا در سال 1987 فعالیتهای الکترونیکی مصرفی Standard Elektrik Lorenz A.G. را از آلکاتل خریداری کرد و باعث تقویت موقعیت شرکت در بازار تلویزیون به سومین تولید کننده بزرگ اروپا شد.
در اوایل سال 1988 نوکیا بخش سیستم های داده گروه اریکسون سوئد را بدست آورد و نوکیا را به بزرگترین تجارت فناوری اطلاعات در اسکاندیناوی تبدیل کرد.
نوکیا اگرچه یک رهبر بازار در اسکاندیناوی است ، اما هنوز در بازار اروپا فاقد درجه رقابت است ، که تحت سلطه شرکت های بسیار بزرگ ژاپنی و آلمانی بود.
بنابراین ، کایارامو تصمیم گرفت که از بسیاری از شرکت های ژاپنی طی دهه 1960 (و تولیدکنندگان کره ای یک دهه بعد) الگوبرداری کند و برای تبدیل شدن به یک تولید کننده تجهیزات اصلی یا OEM ، برای تولید محصولات برای رقبا به عنوان پیمانکار فرعی ، مذاکره کند.
نوکیا برای هیتاچی در فرانسه ، اریکسون در سوئد ، شمال مخابرات در کانادا و گرانادا و آی بی ام در انگلیس اقلام تولید کرد. با این کار توانست پایداری ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.
با این حال ، خطرات مختلفی وجود داشت، که در هر نوع تنظیم OEM طبیعی است. حاشیه فروش نوکیا به طور طبیعی کاهش یافت ، اما با نگرانی بیشتر ، ظرفیت تولید بدون گسترش متناسب در شبکه فروش افزایش یافت.
با کمی شناسایی مارک، نوکیا می ترسید که ممکن است فروش دشواری را با نام خود تجربه کند و به عنوان OEM گیر کند. در سال 1986 نوکیا ساختار مدیریت خود را برای ساده سازی گزارشات و بهبود کنترل توسط مدیریت مرکزی ، مرتب کرد. 11 بخش شرکت در چهار بخش صنعت دسته بندی شده اند:
·       الکترونیک
·       کابل و ماشین آلات کاغذ 
·       نیرو و مواد شیمیایی 
·       لاستیک و کف
 
علاوه بر این ، نوکیا امتیازی را از دولت فنلاند دریافت کرد تا اجازه مشارکت بیشتر خارجی در مالکیت را بدهد. این امر وابستگی نوکیا را به بازار نسبتاً گران فنلاند کاهش داد. اگرچه رشد در کل شرکت وجود داشت ، اما بزرگترین موفقیت نوکیا در ارتباطات از راه دور بود.
نوکیا که در دهه 1960 در ارتباطات راه دور سر و کار داشت ، با فروش سیستم های سوئیچینگ تحت لیسانس یک شرکت فرانسوی ، آلکاتل ، ارتباطات خود را در این صنعت قطع کرد.
این شرکت فنلاندی در اواخر دهه 1970 وارد طبقه همکف صنعت تلفن همراه شد ، زمانی که به طراحی اولین سیستم تلفن همراه بین المللی کمک کرد. این سیستم که شبکه تلفن همراه نوردیک (NMT) نام دارد ، سوئد ، دانمارک ، نروژ و فنلاند را بهم متصل می کند. یک سال پس از روی کار آمدن این شبکه در سال 1981 ، نوکیا کنترل 100 درصدی Mobira ، شرکت تلفن همراه فنلاندی را بدست آورد که بعداً به عنوان بخش اصلی تلفن های همراه نوکیا ، به عنوان علاقه اصلی آن شناخته شد.
فروش منطقه ای Mobira بسیار بهبود یافته بود ، اما نوکیا همچنان به تولید OEM در بازار بین المللی محدود بود. شرکت نوکیا و Tandy، از ایالات متحده ، کارخانه ای در Masan ، کره جنوبی برای ساخت تلفن های همراه ساختند.اینها با نام تندی در 6000 فروشگاه Radio Shack آن شرکت در سراسر ایالات متحده فروخته شد.
 ادامه دارد.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

بدون دسته بندیدنیای موبایل

Nokiaاوج نوکیا تا سقوط آنتاریخچه نوکیانوکیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp